Pyszna kawa

Kawa zbożowa – blog zdrowotny

Kawa zbożowa – wszystko, co powinieneś wiedzieć o alternatywie popularnego napoju

Kawa zbożowa – wszystko, co powinieneś wiedzieć o alternatywie popularnego napoju

Kawa jest czymś, co stanowi nieodzowny element poranka wielu ludzi na całym świecie. Potrafi postawić na nogi już samym swoim aromatem, a jej specyficzny smak sprawia, że mnóstwo osób nie wyobraża sobie życia bez niej. Tak naprawdę jednak standardowa kawa nie jest naszą jedyną opcją. Od dawna bowiem popularność zdobywa również kawa zbożowa -z jakiego powodu można ją uważać za świetną alternatywę? Czym tak właściwie jest i czy jej wpływ na nasz organizm jest taki sam, jak w przypadku zwykłej kawy?

Czym jest kawa zbożowa?

Kawa zbożowa jest napojem powstałym na bazie przetworzonych (poprzez prażenie) ziaren zbóż – przede wszystkim jęczmienia i żyta, ale często też orkiszu czy pszenicy oraz dodatków, zwłaszcza cykorii, a często również i mleka, cukru czy przypraw korzennych (dokładna selekcja dodatków zależy od konkretnego producenta). Nie zawiera w sobie kofeiny, z uwagi na co można ją podawać również dzieciom, ale i kobietom w ciąży czy osobom, które z powodów zdrowotnych nie powinny pić “zwykłej kawy”.

Właściwości kawy zbożowej

Braku zawartości kofeiny w kawie zbożowej nie należy uznawać za jedyną jej właściwość, a zaledwie różnicę między nią a standardową kawą. “Zbożówka” słynie przede wszystkim ze swojego przyjaznemu organizmowi składu – bazuje wyłącznie na naturalnych składnikach oraz jest pozbawiona barwników, konserwantów i sztucznych polepszaczy smaku. Jej spożywanie jest w stanie przynieść nam sporo korzyści, w tym:

  • poprawić nasz metabolizm – dzięki niej nasze procesy trawienne przyspieszają – czyni to z niej sprzymierzeńca w walce z nadwagą;
  • zaopatrzyć nas w cenny błonnik, który wspomaga pracę jelit i zmniejsza uczucie głodu;
  • dostarczyć nam mnóstwo składników odżywczych – potasu, cynku, żelaza, fosforu, ale i witamin z grupy B;
  • obniżyć poziom złego cholesterolu;
  • wspomóc działanie układu nerwowego;
  • załagodzić podrażnienia śluzówki układu pokarmowego.

Podsumowanie

Choć kawa zbożowa smakiem przypomina swój pierwowzór, tak naprawdę jest pozbawiona jego podstawowego składnika – kofeiny. Jeżeli więc zależy nam na pobudzeniu, nie będzie opcją, która nam je zapewni. Jeżeli z kolei standardową kawę cenimy przede wszystkim za smak, ta zbożowa oprócz niego zapewni nam zastrzyk zdrowia, dostarczając naszemu organizmowi wielu składników odżywczych, poprawiając nasze trawienie oraz pomagając nam w zrzucaniu zbędnych kilogramów. Nawet jeśli więc nie uda jej się w pełni zastąpić klasycznego napoju kawowego, może pełnić jego rolę uzupełniającą – zwłaszcza, że można ją spożywać w niemal dowolnych ilościach.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez freepik – pl.freepik.com